torstai 19. tammikuuta 2017

Paljonko sähköauto maksaa enemmän, case Ioniq



Sähköautot ovat kalliita. Ainoa lohtu on se, että käytettyjä Leaffeja alkaa jo saada sopuhintaan. Kaikki uudet autot ovat kalliita, ja erityisesti uudet sähköautot ovat kalliita. Kauppalehti kirjoitti vuoden vaihtuessa, että täyssähköauto maksaa Suomessa keskimäärin 1,9 kertaa enemmän, kuin vastaava polttomoottoriauto.

Siitä on monta näkemystä, millainen on vastaava polttomoottoriauto.

Kauppalehden jutussa Hyundai Ioniqia vastaava polttomoottoriauto oli Hyundai i30:n halvin mahdollinen kokoonpano. Näiden hintaero oli 2,2 -kertainen, mutta hintaeron voisi sentään kuroa umpeen ajamalla riittävästi. Tein tästä jo kaikkia Suomessa myytäviä täyssähköautoja koskevan laskelman, muttan menin lankaan - i30:stä oli esillä halvimman mallin hinta, mutta pihimmän mallin polttoaineenkulutus. Näillä hupsuilla oletuksilla vaadituksi kilometrimääräksi tuli 330 000 km, joka on siis yläkanttiin arvioitu. Korjasin tämän lukeman, mutta muiden automallien osalta taulukkoon varmaankin jäi vielä virheitä.

Ioniqia vastaava polttomoottoriauto on varmasti Hyundai i30 5d. Ne ovat saman valmistajan saman kokoluokan autot, ja molemmilta voi kuulopuheiden mukaan odottaa hyvää toimintavarmuutta, halvalla toteutettua tyylikkyyttä ja kohtalaista rengasmelua. Ioniq on 17 cm 430-senttistä i30:ä pidempi ja 5 cm leveämpi, mutta kokoero varmaankin selittyy lähinnä akuston koolla eikä lisätilalla. Ioniqin 350-litrainen tavaratilakin on pienempi, kuin i30:n 378 litraa.

Valitsin tarkempaan vertailuun nämä autot, sillä edellinen autoni oli Hyundai i30 (wagon), ja seuraava autoni on Ioniq.



Tässä laskelmassa on polttoaineen hinnaksi poimittu keskihinnat 17.1.2017 polttoaine.net:n mukaan. Polttoaineenkulutus on poimittu hinnastosta - teknisten tietojen taulukossa on outoa kyllä osittain eri lukemat. Sähkönkulutus 15,5 kWh / 100 km on poimittu EPAn sivuilta ja muutettu mailimuodosta kilometreiksi.

Sähköautoissa on usein erityisiä lisäominaisuuksia, joita ei voi niin vain ohittaa vastaavuuksia miettiessä. Ioniqissa näitä on esim. navigointijärjestelmä, CarPlay & Android Auto, kaistavahti ja -avustin, peruutuskamera, automaattinen hätäjarrutus ja aktiivinen vakionopeudensäädin. I30:een ei taida saada automaattista hätäjarrutusta tai aktiivista vakionopeudensäädintä lainkaan. Muilta osin suunnilleen vastaavat varusteet saa Comfort -varustelutasolla, johon on vielä lisätty n. 1100 euron arvoinen Navigation Pack. Ja tietysti vastaavassa polttomoottoriautossa on oltava automaattivaihteisto ja kunnolla tehoa ja vääntöä.

Ainoa Ioniqia vastaava i30-polttismalli on siis 1.6-litraisella dieselillä, 7-vaihteisella automaattilaatikolla ja navigaatiopaketilla varustettu i30 Comfort. Tällaisella on hintaa 26 379 euroa, ja sähköauto maksaa siis vain 1,4-kertaisesti. Hintaero tulee säästetyksi 165 000 kilometrin kohdalla, jos maksaa sähköstä keskimäärin 10 c/kWh. Eikä tulos ole kovin herkkä sähkön hinnan muutoksille.

Melkein jälkiajatuksena lisäsin taulukkoon vielä Ioniq hybridin. Onhan nimittäin totta, että hybridi-Ioniq kulkee polttoaineella ja on varsin tarkka vastine sähkö-Ioniqille. Hybridistä on valittava Style -varustelutaso, jotta päästään lähelle sähkö-Ioniqin varusteita.

Toki on mainittava, että Ioniqin ostaja jää ilman vetokoukkua eikä voi ajaa kovin pitkiä matkoja ilman lataustaukoja. Sähköauton ostaja saa silti vastinetta rahoilleen enemmän, kuin voisi luulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti