sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Suomessa myytävät täyssähköautot 2017

Kauppalehti julkaisi vuoden vaihtuessa artikkelin Suomessa myytävistä sähköautoista ja niiden todellisista toimintamatkoista talvella. Jutussa oli paljon hyvää, mutta moni sähköautoilija koki sen tarkoitushakuiseksi ja epäreiluksi. Juttuun oli hankittu lukuja Norjan sähköautoyhdistykseltä, mutta varsinaisesti ääneen pääsi vain Autotuojat ry:n edustaja.

Artikkelin sähköautotaulukossa närää aiheutti erityisesti se, että Nissan Leafista ja Renault Zoesta esitetyt tiedot koskivat pieniakkuisempaa mallia, ja näitä autoja verrattiin Micraan ja Twingoon, jotka ovat selvästi pienempiä autoja. Nissanin ja Renaultin sähköautoilla olikin siksi suurin hintaero vastaaviin polttomoottoriautoihin - niiden hinnat olivat 2,7- ja 3-kertaiset. Lisäksi sähköautojen käyttömukavuutta sanottiin huonommaksi, "esimerkiksi jos verrataan latausaikoja tankkausaikoihin." Huomiotta jää myös sähköautojen tyypillisesti verrokkia korkeampi varustelutaso.

Nissanin autoilla on pituuseroa 62 cm Leafin hyväksi, Renaultin autoilla 49 cm Zoen hyväksi. Sähköautoissa on yli 100 litraa isompi tavaratila kuin verrokeissa. Lisäksi sähkö-Zoessa on viisi istuinta, kun Twingossa vain neljä. Ehkä valintoja on ohjannut mielikuva näistä sähköautoista pieninä kotteroina, mutta se mielikuva on väärä.

Näistä syistä halusin koota oman taulukon maamme sähköautotarjonnasta :).

Suomessa myytävät täyssähköautot


Omasta taulukostani olen jättänyt pois sähköautojen päästötiedot (kaikilla autoilla 0 g/km) ja ensirekisteröintien määrät, joista löytyy seikkaperäinen juttu sähköautoilevalta motoristilta. Myös autoveron määrän jätin pois. Sen voi tarkistaa vaikkapa Kauppalehden alkuperäisestä jutusta.

Vaihdoin verrokkiautoista Micran Noteen ja Twingon Clioon. Lisäksi vaihdoin Tesla Model X:ää vastaavan Audi Q7:n moottorin kalliimpaan ja tehokkaampaan. Myös tämä kalliimpi moottori häviää Model X:lle selvästi tehoissa, mutta vääntömomentti nyt sentään yltää lähes Teslan lukuihin. Samoin BMW 116 d vaihtui 118 d:ksi, joka häviää sähkö-bemarille yhä tehoissa, mutta paljon vähemmän, kuin Autotuojien ehdottama 116 d. Epäilen, että audia tai bemaria ostava välittää autonsa tehokkuudesta. Päivitin usein myös ajoneuvojen hintoja valmistajan kotisivuilta löytyneen hinnaston mukaisesti. Nissan NV200:n hinta kohosi varsin paljon Kauppalehden artikkelissa olleeseen verrattuna (23845 €:sta 31338 euroon). Halpojen autojen kohdalla jätin moottoritehon huomiotta.



NEDC-range on eurooppalaisen standardin mukainen ilmoitettava kilometrimäärä, joka yhdellä latauksella pitäisi pystyä ajamaan. Se on tyypillisesti hyvin optimistinen, ja sen lisäksi kannattaa etsiä tietoja todellisesta toimintamatkasta. Myös käytettävissä oleva akkukapasiteetti on yleensä pienempi, kuin ilmoitettu, joskin tämä riippuu mm. olosuhteista, joissa autoa käyttää. Tesla-malleista tämän tiedon löytää esim. electrek-sivulta.

Poistamieni sarakkeiden lisäksi lisäsin taulukkoon yhden. Minusta sähköauton ja vastaavan polttomoottoriauton ostohinnan ero on vain puoli totuutta. Break-even -kilometrilukema kertoo sen, kuinka paljon sähköautolla pitää ajaa, jotta ostohinnan erotuksen säästää polttoainekuluissa. Luku on karkea arvio ja sisältää ostohinnan lisäksi ainoastaan energian hinnan. Se olettaa, että autoa ladataan enimmäkseen kotona, sähkö maksaa keskimäärin 10 c/kWh, ja sitä kuluu keskimäärin 20 kWh / 100 km. Polttoaineen hinnaksi oletetaan 1,4 €/litra (sekä bensiinille, että dieselille) ja polttomoottoriautojen todellinen kulutus arvioidaan 40 % suuremmaksi, kuin valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus (Transport & Environmentin mukaan ero on keskimäärin 42 %). Verot, vakuutukset, huollot yms. on jätetty kokonaan huomiotta, samoin mahdollinen kustannus latauslaitteesta.

Uskallan kuitenkin väittää, että sähköauto on osalle kuskeista jo nyt järkevä valinta, myös hintansa puolesta.

Ylläolevasta jäi pois mm. Norjan sähköautoyhdistyksen kertomat todelliset toimintamatkat, jotka Kauppalehden taulukossa olivat oleellista ja kiinnostavaa tietoa. Kokosin ne ja jotain muita tietoja tarjolla olevista sähköautoista alle.



Taulukkolaskelma on saatavilla tästä (kts. eri välilehdet). Break-even -laskelmaan voi kokeilla omia kertoimia asioille, ja sitä voi vaikka kehittää eteenpäin, jos joku ehtii. Tällaisenaankin se osoittaa minusta sen, että sähköauto on nyt jo myös taloudellisesti kilpailukykyinen tuote. Ainakin siis, jos lataa kotona ja ajaa paljon.

Jos taulukoissa on yhä virheitä, niistä saa huomauttaa. Koitan korjata!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti