sunnuntai 13. maaliskuuta 2022

Toteutuneet kustannukset sähköauto vs diesel

Myin vastikään melkein viisi vuotta palvelleen Ioniq electricin. Sen myötä tuli ainutlaatuinen tilaisuus laskea kustannukset ja verrata edelliseen autooni joka oli Hyundai i30 wagon! Wagonissa oli kenties hieman enemmän tavaratilaa, mutta muuten autot ovat kovasti vastaavat, mitä nyt Ioniqin varustelutaso oli pari pykälää edellä esim. adaptiivisen vakionopeudensäätimen, kaista-avustimen, navigaattorin ja ratinlämmittimen myötä.

Kirjoitin Ioniqia ostaessa spekulatiivisen kustannusvertailun jossa pelkästään ostohinnan ja ajoenergian hinnan perusteella kyseinen sähkö-Ioniq olisi elinkaaren aikana suunnilleen samanhintainen. Jännää selvittää, miten kävi!

Tässä vertailussa on vastakkain kaksi peräkkäistä autoa samalla käyttäjällä. Eroja löytyy toki miltei kaikesta, mutta peruskäyttö on ollut aika samanlaista. Ioniq electricillä päädyin ajamaan paljon enemmän, osittain koska vaihdoin auton hankittuani lentolomailun autolomiin. Ioniqin kustannuksissa on siis mukana lomakilometrejä, mutta i30:n kustannuksista puuttuu lentokoneilla tehtyjä lomamatkoja..

Kaikki kulut on minulla sotkuisessa taulukkolaskelmassa yhteensä auton pitoajalta, jaettuna pitovuosilla, ja yleensä myös jaettuna kilometreilla. No, ei aivan kaikki kulut - pysäköinnin ja pesujen hinnasta en ole pitänyt kirjaa. Alla ei ole kaikkia kustannuksia kaikissa muodoissa, vaan olen yrittänyt valita tarkoituksenmukaiset yksiköt.

Hyundai Ioniq electric (vas.) ja Hyundai i30 wagon


Autojen osto ja myynti

Ostin molemmat autot uutena autokaupasta ja myin takuuajan puitteissa. I30 pysyi talossa noin kuukauden alle neljä vuotta ja Ioniq kahta kuukautta vaille 5 vuotta.

On ihan tiedossa että i30 diesel ei välttämättä ollut kustannuksia minimoiva auto. Ostin moottorilistasta sen, jolle oli annettu pienin päästökerroin, ja tämä oli ihan eettinen valinta. Niin kyllä oli seuraava sähköautokin. En väitä etteikö halvemmallakin voisi ajaa, mutta sen osoittaminen on sitten jonkin toisen laskelman tehtävä. Kumpaankaan en ottanut mitään lisävarusteita, paitsi siihen i30:een metallivärin.

Molemmat autot myin autoliikkeelle. Ensimmäisen laitoin myyntiin Nettiautoon, toisen Autovexiin. Hauskana yksityiskohtana molemmat osti sama autoliike.


             i30 wagon | Ioniq electric
Ostohinta     22 509 € | 36 930 €
Myyntihinta   13 500 € | 18 700 €
Arvonlasku   2 314 €/v | 3 783 €/v
Arvonlasku   22,5 c/km | 20,8 c/km

Ajot

Asun Helsingin lähiössä ja arkiajo on kohdistunut enimmäkseen työpaikalle tai perheen tai kaverin luo alle 10 km päähän. Lisäksi molemmilla autoilla on tullut reilun 200 km:n mökkimatkoja ja satunnaisia pidempiäkin matkoja. I30:llä en tosin ajanut kertaakaan Lappiin ja harvakseltaan ulkomaille, mutta Göteborgissa ainakin tuli käytyä. Ioniq Electricillä piti sitten lähteä Lapin ohi Lofooteille, ja autolla tulikin useimpina vuosina tehtyä ainakin yksi matka pohjoiseen Norjaan. Mökkiajojakin tuli enemmän.

Valitettavasti i30 wagonin tarkka ajomäärä ei tullut talteen, mutta se oli hyvin lähellä 40 tuhatta. Viimeisen tankkauksen aikaan matkamittarissa oli 39 421 km.

Ajoa yhteensä
         i30 wagon | Ioniq electric
         40 000 km | 87 768 km
     10 300 km / v | 18 200 km / v

Rahoitus


Molempia autoja ostaessa otin edullisen lainan autokaupan tiskiltä, ja molemmissa pitoaika olisi suunnilleen riittänyt lainanmaksuun ellen olisi järjestellyt rahoitusta uusiksi. Tämän vuoksi katson, että lainaa ottaessa laskettu sopimusajan korko käy lainakustannukseksi vertailussa.

Muut muuttujat eroavatkin sitten oleellisesti. Laina-aika ja vuosikorko oli erilaiset. Molempien autojen kohdalla kuitenkin käsiraha vastasi noin kolmannesta ostohinnasta ja velkaosuus kahta kolmannesta.

Autolainan korot
         i30 wagon | Ioniq electric
             462 € | 657 €

Huollot, katsastukset ym. pienet kulut

Huoltohintojen summailu Hyundai i30 Wagonille oli suoraviivaista ja yllätyksetöntä - yhtä yllätystä lukuunottamatta. Wagonille tehtiin parin kuukauden iässä ensihuolto, jota uskoakseni sähkö-Ioniqille ei tarvinnut tehdä. No, hieman yllätyin myös vuosihuollon hinnasta, joka asettui noin 340 euroon kerralta. Yhteensä ensihuolto ja kolme vuosihuoltoa teki 1145,45 €.


Hyundai Ioniq electricille tehtiin pari määräaikaishuoltoa enemmän, hinta vuorotellen noin satasen tai noin 150 € koska joka toinen kerta vaihdettiin jarruneste. Laskuja selatessa tuli vastaan myös korjausmaali 14,72 € ja ajoneuvon rekisteröinti 18,50 € jotka olen laskenut mukaan. Sensijaan en ole laskenut erityisiä satunnaisia kuluja, joita Ioniq electricin kanssa tuli - esim. oikean takaturvavyön korjaus ja omavastuu eläinvahingosta, koska nämä johtuivat huonosta tuurista. Näin laskemalla saa huoltojen ja muiden pienten kulujen hinnaksi 666,74 €.

Renkaita en kumpaankaan autoon uusinut, joten siitä ei tullut kustannuksia. Ioniq electricin renkaat olivat varmaankin enemmän loppu autoa myydessä, ja se lienee huomioitu hinnassa jonka autosta sai.

Molemmat autot kävivät katsastuksessa kerran. Ioniqin katsastuskuitin löysin, hinta oli 39 €. i30:n kohdalla täytyy mennä arviolla (hinnastosta 56 €).

Tähän kohtaan sopisi myös pysäköinnin hinta, mutta valitettavasti en ole säästänyt enkä tilastoinut pysäköintilippusia. Sovitaan, että tähän vertailuun ei sisälly pysäköinnin kulut.

Huollot ym.
         i30 wagon | Ioniq electric
     294 € / vuosi | 138 € / vuosi
       2,86 c / km | 0,76 c / km

Verot

En alkuun tiennyt, mistä verot parhaiten näkisi, joten tässä joutui selvittelemään. Verottajan palvelusta ei tietoja löytynyt, mutta Traficomin saitilta löytyi tietoa. Jännä kyllä ainoastaan vanhemmalle i30:lle, jolle löytyi verotietona 538,01 € / vuosi. Puolivahingossa huomasin että tämä vero on noussut sen jälkeen kun auto oli minulla, vanhasta laskusta löysin vuosihinnaksi 493,84 € jolla laskemalla pitoajalta ajoneuvoveroa tuli 1923 €.

Ioniqin kohdalla oli onneksi helpompi löytää verolasku. Edellisessä vuoden laskussa perusveron ja käyttövoimaveron summa oli 190,17 €. Lisäksi laskulla oli 25 euron hyvitys, mutta kun en ymmärrä mistä hyvästä, en ottanut sitä huomioon. Yhteensä Ioniqin ajoneuvovero oli n. 916 €.


Ajoneuvovero
         i30 wagon | Ioniq electric
     494 € / vuosi | 190 € / vuosi
       4,81 c / km | 1,04 c / km

Ajoenergia

Pidin dieselillä ajaessa kirjaa tankkauksista. Säästin joka kuitin ja kirjoitin summat ja litrat taulukkolaskentaan. Polttoainetta tuli ostettua yhteensä 1918 litraa, johon meni 2553,50 euroa. Taulukon perusteella voin myös sanoa, että Hyundain ajotietokoneen antama kulutuslukema on pitkällä aikavälillä keskimäärin tarkka 5,54 litraa satasella, sillä bensakuiteista laskettu keskikulutus on 5,55 litraa satasella. Nämä siis koko pitoajan keskiarvona. Kunkin tankillisen kohdalla lukemat heittivät joskus litrallakin. Autolle "luvattu" yhdistetty kulutus (NEDC) oli 4,2 litraa sadalla, joten todellisuus oli 32 % suurempi. 

Sähköauton kohdalla luotin latausoperaattoreihin. Viisi vuotta sitten aloitin kahdella asiakkuudella, mutta vuosien varrella tilanne on monimutkaistunut. Lopulta ynnäsin lukuja kuudesta eri sovelluksesta tai nettisaitilta. Kaikki tiedot kuitenkin löytyivät tavalla tai toisella. Hintaan sisältyy myös kymppi jonka maksoin käteisellä mökkinaapurille, ja toki useita ilmaisiakin latauksia sekä liikkeissä että vierailuilla. Keskimääräistä sähkönkulutusta en mitannut, mutta epätäydellisen noin kahden vuoden seurannan perusteella keskikulutus oli n. 15,2 kWh / 100 km.

Dieselin keskihinta oli 1,32 euroa litralta, ja mediaanihinta 1,26 euroa litralta.

Ajoenergia
         i30 wagon | Ioniq electric
            2553 € | 1482 €
    6,3 € / 100 km | 1,7 € / 100 km

Vakuutukset

Vakuutuslaskujen tonkiminen tuntui homman vähiten hauskalta osuudelta, joten se jäi viimeiseksi. Ioniqin vakuutus oli koko kauden OP-Pohjolassa, jonka saitilta onneksi löytyi kaikki vanhat vakuutuskirjat. Vuosimaksu vaihteli melkein koko ajan. Erityisesti tämä johtui määräaikaisalennuksesta jonka sai autoa ostaessa, mutta joka pieneni ajan kuluessa kunnes kilpailutin vakuutukset ja sain uuden määräaikaisalennuksen. Vuosihinta koko vakuutuspaketille (liikennevakuutus + superkasko) vaihteli noin 710 euron ja 1044 euron väliltä. Yhteensä ehdin maksaa Ioniqin vakuutuksista 3923 €.

I30:n vakuutus taas oli alkuun Ifissä, joka ei ole vaivautunut säästämään vanhoja asiakirjoja. En näköjään vaivautunut minäkään, muuten kuin satunnaisesti. Onneksi sähköpostista löytyi vanhat viestit joissa ilmoitettiin uusista laskuista ja kerrottiin myös laskun loppusumma. Näköjään ensimmäisenä vuonna oli ällistyttävän hyvä tarjous ja mm. ilmainen kaskovakuutus, joten vakuutukset maksoivat vain reilun 400 € sinä vuonna. Seuraavana vuonna vakuutus nousi ällistyttäen kolminkertaiseksi yli 1300 euroon. Tämän huomattuani vaihdoin Fenniaan, jossa vuosikustannus oli keskiarvoinen noin tonni.

Ilmeisesti yksi halvempaa vakuutusta selittävä oikea tekijä on se, että Ioniqissa on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jonka vakuutusyhtiöt huomioi.


Vakuutukset
         i30 wagon | Ioniq electric
     954 € / vuosi | 814 € / vuosi

Grand total

Kun kaiken ynnää tällä tavoin, niin vuositasolla sähköauto maksoi noin 500 € enemmän kun ajokilometrejä oli vuodessa n. 8000 enemmän. Molemmilla autoilla hinta oli 5000 euron paikkeilla vuodessa. Hinta kilometriä kohden oli sähköautolla kuitenkin vajaan 50 sentin sijaan vajaa 30 senttiä.

Itselläni parkkiruutu kotikulmilla maksaa noin 400 euroa vuodessa. Monelle näitä kuluja ei tule lainkaan, ja joillekin pysäköintipaikka voi maksaa paljon enemmänkin. Allaolevissa luvuissa ei ole pysäköintikuluja mukana.

Kaikki kulut yht.
         i30 wagon | Ioniq electric
          18 864 € | 25 914 €
       4 845 € / v | 5 378 € / v
       47,2 c / km | 29,5 c / km


No entäs tasapainoisemmin

Vertailua vaikeuttaa se, että autoilla tuli ajettua niin eri määriä. Siksi tein parit vertailut eri ajomäärille. Miniskenaario oli, että molemmilla autoilla ajetaan 10 300 km vuodessa, keskiskenaario että molemmilla ajetaan 18 200 km vuodessa, ja maxiskenaario että molemmilla autoilla ajetaan 36 400 km vuodessa.


Näissä skenaarioissa joutuu tekemään oleellisesti isompia oletuksia. Näiden oikeansuuntaisuudesta on vaikea sanoa, joten menen hattuvakiolla. Ensimmäinen oletus on, että kustakin skenaariosta seuraavaksi isompaan mennessä auton myyntihinnasta lähtee tonni. Toinen oletus on, että ajoenergian hinta ei muutu. Oletan, että huoltojen hinta on sama ja skaalaa niiden määrällä, ja sitten vielä oletan, että maxi-skenaariossa molempiin autoihin joutuu uusimaan renkaita 2000 eurolla.

Näitä tuloksia voi pitää lähinnä suuntaa antavina. Huom. i30:n mini-lukema ja Ioniqin midi-lukema vastaavat niitä, mitkä oikeastikin sain käytössä.


Kaikki kulut
         i30 wagon | Ioniq electric
mini   47,2 c / km | 48,6 c / km
midi   31,3 c / km | 29,5 c / km
maxi   22,1 c / km | 17,8 c / km

Mutta ylläolevassa dieselin hinta on vuosilta 2013 - 2016 ja keskimäärin 1,32 c / litra. Mitä jos laskee kahden euron litrahinnalla, joka on näin 2022 maaliskuun keskellä halvinta mitä saa?

Kaikki kulut
         i30 wagon | Ioniq electric
mini   50,4 c / km | 48,6 c / km
midi   34,6 c / km | 29,5 c / km
maxi   25,4 c / km | 17,8 c / km

Olen hieman yllättynyt, että polttoaineen litrahinnan noustessa 70 sentillä, autoilun hintaan tulee vain kolmisen senttiä per kilometri lisää. Tämä on varmaan yhdellä tavalla merkittävä tulos.

Loppusanat

Oikeastaan mä viisi vuotta sitten sähköautoa ostaessa luulin, että kyseessä olisi kalliimpi ratkaisu - mutta ei se sitten ollutkaan. Jos olisin ajanut sillä yhtä vähän kuin aiemmalla dieselillä, ajelu olisi ollut kalliimpaa, mutta vain puolitoista senttiä per kilometri. Isommalla ajosuoritteella sähköauto olisi ollut edullisempi - tai jos dieselin hinta olisi ollut nykyisellä tasolla.

Olen monta kertaa sanonut, että sähköauto säästää polttoaineesta erittäin karkeasti 15 000 € auton elinkaaren aikana. Tässä laskelmassa autojen ostohinnan ero oli suunnilleen tuo, ja kaikki asiat huomioiden myös autoilla ajaminen oli suunnilleen saman hintaista. On huojentavaa todeta, että vaikkei koko viittätoista tonnia säästäisi itse vaan pitäisi autoja vain muutaman vuoden, sama nyrkkisääntö osoittautui toimivaksi. Siis siinä mielessä, että 15 tonnin hintaerolla päästiin suunnilleen samaan hintaan per kilometri.

Vuoden 2017 alussa Hyundai Ioniq electric oli halvin sähköauto, joka vielä riitti omiin tarpeisiini. Nykyään on jo halvempiakin, esimerkiksi 29 390 eurosta lähtevä Opel Mokka e voisi toimia.

Kun lisäksi huomioi että polttoaine on kallistunut, sähköautolla säästäminen vaikuttaa nykyään jopa helpolta.

2 kommenttia:

  1. Veikkaan, että käytetyt dieselit halpenee jatkossa nykyistä paljon nopeammin. Vähän ajavan kannattaa ostaa käytetty bensa-auto ja paljon ajavan sähköauto, jos katsotaan vain euroja.

    Sähköautojen pitkät toimitusajat ja käytettyjen pieni tarjonta nostaa välillä hintoja jopa alkuperäisestä ostohintaa korkeammalle.

    VastaaPoista
  2. Kiinnostava laskelma sellaisen autoilijan näkökulmasta, joka haluaa ajaa uudella autolla. Keskivertosuomalaisen auto maksaa noin 5 000 euroa, ja sillä on ikää noin kymmenen vuotta. Silloin kiinteät kustannukset ovat paljon pienemmät ja energiakustannusten osuus paljon suurempi.

    VastaaPoista