Kirjoitin Ioniqia ostaessa spekulatiivisen kustannusvertailun jossa pelkästään ostohinnan ja ajoenergian hinnan perusteella kyseinen sähkö-Ioniq olisi elinkaaren aikana suunnilleen samanhintainen. Jännää selvittää, miten kävi!
Hyundai Ioniq electric (vas.) ja Hyundai i30 wagon |
Autojen osto ja myynti
Ostin molemmat autot uutena autokaupasta ja myin takuuajan puitteissa. I30 pysyi talossa noin kuukauden alle neljä vuotta ja Ioniq kahta kuukautta vaille 5 vuotta.
On ihan tiedossa että i30 diesel ei välttämättä ollut kustannuksia minimoiva auto. Ostin moottorilistasta sen, jolle oli annettu pienin päästökerroin, ja tämä oli ihan eettinen valinta. Niin kyllä oli seuraava sähköautokin. En väitä etteikö halvemmallakin voisi ajaa, mutta sen osoittaminen on sitten jonkin toisen laskelman tehtävä. Kumpaankaan en ottanut mitään lisävarusteita, paitsi siihen i30:een metallivärin.
Molemmat autot myin autoliikkeelle. Ensimmäisen laitoin myyntiin Nettiautoon, toisen Autovexiin. Hauskana yksityiskohtana molemmat osti sama autoliike.
Arvonlasku 22,5 c/km | 20,8 c/km
Ajot
Asun Helsingin lähiössä ja arkiajo on kohdistunut enimmäkseen työpaikalle tai perheen tai kaverin luo alle 10 km päähän. Lisäksi molemmilla autoilla on tullut reilun 200 km:n mökkimatkoja ja satunnaisia pidempiäkin matkoja. I30:llä en tosin ajanut kertaakaan Lappiin ja harvakseltaan ulkomaille, mutta Göteborgissa ainakin tuli käytyä. Ioniq Electricillä piti sitten lähteä Lapin ohi Lofooteille, ja autolla tulikin useimpina vuosina tehtyä ainakin yksi matka pohjoiseen Norjaan. Mökkiajojakin tuli enemmän.
Valitettavasti i30 wagonin tarkka ajomäärä ei tullut talteen, mutta se oli hyvin lähellä 40 tuhatta. Viimeisen tankkauksen aikaan matkamittarissa oli 39 421 km.
Rahoitus
Huollot, katsastukset ym. pienet kulut
Huoltohintojen summailu Hyundai i30 Wagonille oli suoraviivaista ja yllätyksetöntä - yhtä yllätystä lukuunottamatta. Wagonille tehtiin parin kuukauden iässä ensihuolto, jota uskoakseni sähkö-Ioniqille ei tarvinnut tehdä. No, hieman yllätyin myös vuosihuollon hinnasta, joka asettui noin 340 euroon kerralta. Yhteensä ensihuolto ja kolme vuosihuoltoa teki 1145,45 €.
2,86 c / km | 0,76 c / km
Verot
En alkuun tiennyt, mistä verot parhaiten näkisi, joten tässä joutui selvittelemään. Verottajan palvelusta ei tietoja löytynyt, mutta Traficomin saitilta löytyi tietoa. Jännä kyllä ainoastaan vanhemmalle i30:lle, jolle löytyi verotietona 538,01 € / vuosi. Puolivahingossa huomasin että tämä vero on noussut sen jälkeen kun auto oli minulla, vanhasta laskusta löysin vuosihinnaksi 493,84 € jolla laskemalla pitoajalta ajoneuvoveroa tuli 1923 €.
Ioniqin kohdalla oli onneksi helpompi löytää verolasku. Edellisessä vuoden laskussa perusveron ja käyttövoimaveron summa oli 190,17 €. Lisäksi laskulla oli 25 euron hyvitys, mutta kun en ymmärrä mistä hyvästä, en ottanut sitä huomioon. Yhteensä Ioniqin ajoneuvovero oli n. 916 €.
4,81 c / km | 1,04 c / km
Ajoenergia
Pidin dieselillä ajaessa kirjaa tankkauksista. Säästin joka kuitin ja kirjoitin summat ja litrat taulukkolaskentaan. Polttoainetta tuli ostettua yhteensä 1918 litraa, johon meni 2553,50 euroa. Taulukon perusteella voin myös sanoa, että Hyundain ajotietokoneen antama kulutuslukema on pitkällä aikavälillä keskimäärin tarkka 5,54 litraa satasella, sillä bensakuiteista laskettu keskikulutus on 5,55 litraa satasella. Nämä siis koko pitoajan keskiarvona. Kunkin tankillisen kohdalla lukemat heittivät joskus litrallakin. Autolle "luvattu" yhdistetty kulutus (NEDC) oli 4,2 litraa sadalla, joten todellisuus oli 32 % suurempi.
Sähköauton kohdalla luotin latausoperaattoreihin. Viisi vuotta sitten aloitin kahdella asiakkuudella, mutta vuosien varrella tilanne on monimutkaistunut. Lopulta ynnäsin lukuja kuudesta eri sovelluksesta tai nettisaitilta. Kaikki tiedot kuitenkin löytyivät tavalla tai toisella. Hintaan sisältyy myös kymppi jonka maksoin käteisellä mökkinaapurille, ja toki useita ilmaisiakin latauksia sekä liikkeissä että vierailuilla. Keskimääräistä sähkönkulutusta en mitannut, mutta epätäydellisen noin kahden vuoden seurannan perusteella keskikulutus oli n. 15,2 kWh / 100 km.
Dieselin keskihinta oli 1,32 euroa litralta, ja mediaanihinta 1,26 euroa litralta.
Vakuutukset
Vakuutuslaskujen tonkiminen tuntui homman vähiten hauskalta osuudelta, joten se jäi viimeiseksi. Ioniqin vakuutus oli koko kauden OP-Pohjolassa, jonka saitilta onneksi löytyi kaikki vanhat vakuutuskirjat. Vuosimaksu vaihteli melkein koko ajan. Erityisesti tämä johtui määräaikaisalennuksesta jonka sai autoa ostaessa, mutta joka pieneni ajan kuluessa kunnes kilpailutin vakuutukset ja sain uuden määräaikaisalennuksen. Vuosihinta koko vakuutuspaketille (liikennevakuutus + superkasko) vaihteli noin 710 euron ja 1044 euron väliltä. Yhteensä ehdin maksaa Ioniqin vakuutuksista 3923 €.
I30:n vakuutus taas oli alkuun Ifissä, joka ei ole vaivautunut säästämään vanhoja asiakirjoja. En näköjään vaivautunut minäkään, muuten kuin satunnaisesti. Onneksi sähköpostista löytyi vanhat viestit joissa ilmoitettiin uusista laskuista ja kerrottiin myös laskun loppusumma. Näköjään ensimmäisenä vuonna oli ällistyttävän hyvä tarjous ja mm. ilmainen kaskovakuutus, joten vakuutukset maksoivat vain reilun 400 € sinä vuonna. Seuraavana vuonna vakuutus nousi ällistyttäen kolminkertaiseksi yli 1300 euroon. Tämän huomattuani vaihdoin Fenniaan, jossa vuosikustannus oli keskiarvoinen noin tonni.
Ilmeisesti yksi halvempaa vakuutusta selittävä oikea tekijä on se, että Ioniqissa on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jonka vakuutusyhtiöt huomioi.
Grand total
Kun kaiken ynnää tällä tavoin, niin vuositasolla sähköauto maksoi noin 500 € enemmän kun ajokilometrejä oli vuodessa n. 8000 enemmän. Molemmilla autoilla hinta oli 5000 euron paikkeilla vuodessa. Hinta kilometriä kohden oli sähköautolla kuitenkin vajaan 50 sentin sijaan vajaa 30 senttiä.
Itselläni parkkiruutu kotikulmilla maksaa noin 400 euroa vuodessa. Monelle näitä kuluja ei tule lainkaan, ja joillekin pysäköintipaikka voi maksaa paljon enemmänkin. Allaolevissa luvuissa ei ole pysäköintikuluja mukana.
No entäs tasapainoisemmin
Vertailua vaikeuttaa se, että autoilla tuli ajettua niin eri määriä. Siksi tein parit vertailut eri ajomäärille. Miniskenaario oli, että molemmilla autoilla ajetaan 10 300 km vuodessa, keskiskenaario että molemmilla ajetaan 18 200 km vuodessa, ja maxiskenaario että molemmilla autoilla ajetaan 36 400 km vuodessa.
Veikkaan, että käytetyt dieselit halpenee jatkossa nykyistä paljon nopeammin. Vähän ajavan kannattaa ostaa käytetty bensa-auto ja paljon ajavan sähköauto, jos katsotaan vain euroja.
VastaaPoistaSähköautojen pitkät toimitusajat ja käytettyjen pieni tarjonta nostaa välillä hintoja jopa alkuperäisestä ostohintaa korkeammalle.
Kiinnostava laskelma sellaisen autoilijan näkökulmasta, joka haluaa ajaa uudella autolla. Keskivertosuomalaisen auto maksaa noin 5 000 euroa, ja sillä on ikää noin kymmenen vuotta. Silloin kiinteät kustannukset ovat paljon pienemmät ja energiakustannusten osuus paljon suurempi.
VastaaPoista